یادداشت‌های مسعود شکری

سلام خوش آمدید
الگوی هاب و اسپوک (قطب و اقمار) برای ساخت برند شخصی دیجیتال

در دنیای دیجیتال امروز، "بودن" کافی نیست – باید به یاد ماندنی، قابل اعتماد و یکپارچه دیده شوید. حتماً افراد زیادی را دیده‌اید (یا حتی خودتان اینطور هستید) که مثلاً یک صفحه اینستاگرام دارند و گاهی اوقات تصاویری منتشر می‌کنند؛ یک کانال تلگرامی دارند که گاهی مطالبی را بازنشر یا تولید می‌کنند؛ یک اکانت توئیتر دارند که مواردی را آنجا می‌نویسند؛ ممکن است یک کانال آپارات هم داشته باشند و گاهی فیلم‌هایی تولید و آنجا منتشر کنند و...

 مشکل بسیاری از افراد این است: 

- در شبکه‌های اجتماعی مختلف حساب دارند، اما هماهنگی و استراتژی مشخصی بین آنها نیست. 

- محتواهای پراکنده منتشر می‌کنند که هیچکدام به هدف اصلی‌شان نمی‌انجامد. 

- انرژی می‌گذارند، اما نتایج ملموسی نمی‌گیرند. 

راه‌حل چیست؟ 

استفاده از الگوی هاب و اسپوک (Hub and Spoke) – یک استراتژی هوشمندانه که به شما کمک می‌کند برند شخصی خود را مثل یک حرفه‌ای بسازید، بدون اینکه در دریای پلتفرم‌های مختلف غرق شوید. حتی اگر صحبت از ساخت برند شخصی هم نباشد، اینگونه باعث می‌شود شما به انضباط شخصی دست یابید، هدفمند عمل کنید و زمانی که مخاطب شما را پیدا می‌کند، استفاده بیشتری از مطالب شما خواهد داشت و صرف یک بازدید کوتاه از یک پست اینستاگرامی نخواهد بود و در ادامه تاثیرگذاری شما بیشتر خواهد بود.

 الگوی هاب و اسپوک یا قطب و اقمار دقیقاً چیست؟ (توضیح ساده با مثال واقعی) 

تصور کنید برند شخصی شما یک چرخ دوچرخه است: 

  • - هاب (Hub): مرکز چرخ، یعنی پایگاه اصلی شما (مثلاً وبسایت/وبلاگ شخصی، کانال یوتیوب یا حتی پروفایل لینکدین). 
  • - اسپوک‌ها (Spokes): پره‌های چرخ که به هاب متصل هستند، یعنی حضور شما در سایر پلتفرم‌ها (اینستاگرام، توییتر، تیکتاک، پادکست و...). 

مثال دیگر، منظومه شمسی است. هاب همان خورشید است که مرکز اصلی منظومه می‌باشد (قطب) و اسپوک بقیه سیارات هستند که به دور آن می‌چرخند (اقمار) و ربط و نسبت‌شان به طور دقیق با خورشید تعریف شده است.

 مثال واقعی از یک برند شخصی موفق: 

  • هاب: وبسایت شخصی محمدرضا شعبانعلی به آدرس https://www.shabanali.com
  • اسپوک‌ها: 
    • - اینستاگرام: تصاویری از زندگی شخصی و حرفه‌ای و روزمره‌ها 
    • - کانال تلگرام: مطالب کوتاه‌تر و مناسبتی و گاهی فلسفی.
    • - وبلاگ روزنوشته‌ها: روزنوشته‌ها و مطالب مختلفی را در اینجا می‌نویسد. 
    • - متمم: کسب‌وکار اصلی او که پلتفرمی آموزشی برای توسعه مهارت‌های فردی است
    • - وبلاگ به زبان انگلیسی: در حوزه بین‌المللی هم مطالبی منتشر می‌کند.

همه این اسپوک‌ها یا اقمار در هاب اصلی (قطب) به آن اشاره شده است، یا به آن لینک شده و نقشه راه آن ارائه گردیده است.

 چرا این الگو برای برند شخصی شما ضروری است؟ 

1. اعتبار می‌سازد: داشتن یک هاب قوی (مثلاً وبسایت) شما را از "یک کاربر معمولی" به "متخصص قابل اعتماد" تبدیل می‌کند. 

2. مدیریت زمان: به‌جای تولید محتوای جداگانه برای هر پلتفرم، یک محتوای اصلی تولید می‌کنید و آن را بهینه‌سازی می‌کنید. 

3. هدایت مخاطب: همه اسپوک‌ها مخاطب را به هاب اصلی هدایت می‌کنند (مثلاً برای عضویت در خبرنامه، خرید محصول یا استفاده از خدمات). 

 چطور این الگو را برای خود پیاده کنید؟ (راهنمای گام‌به‌گام) 

 🔵 قدم ۱: هاب خود را انتخاب و تقویت کنید 

هاب شما پایگاه دیجیتال اصلی‌تان است (پایتخت کشور دیجیتال شما). انتخاب آن بستگی به هدف شما دارد: 

  • اگر می‌خواهید به‌عنوان متخصص دیده شوید: → وبسایت / وبلاگ شخصی (مثال: yourname.com). 
  • اگر محتوای ویدئویی تولید می‌کنید: → کانال یوتیوب. 
  • اگر در حوزه کسب‌وکار حرفه‌ای فعالید: → پروفایل لینکدین. 

✅ هاب شما باید حاوی: 

  •   درباره من (بیوگرافی حرفه‌ای). 
  •   محتوای ارزشمند (مقالات، نمونه‌کارها، آموزش‌ها و لینک به این موضوعات). 
  •   راه‌های ارتباطی (فرم تماس، لینک شبکه‌های اجتماعی و سایر اسپوک‌ها). 

 🔵 قدم ۲: اسپوک‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید 

همه پلتفرم‌ها برای شما مناسب نیستند! 

  • اینستاگرام: اگر محتوای بصری تولید می‌کنید. 
  • لینکدین: اگر در حوزه بیزنس و حرفه‌ای فعالیت دارید. 
  • توییتر: اگر می‌خواهید در بحث‌های تخصصی و البته بیشتر سیاسی مشارکت کنید. 
  • کانال تلگرام / ایتا / بله و... : اگر متن‌های بلندتر و عمیق‌تری نسبت به اینستاگرام دارید و یا فایلی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید.
  • آپارات: اگر فیلم‌های طولانی تولید می‌کنید.

✅ استراتژی اسپوک‌ها: 

محتواهای کوتاه از هاب اصلی بگیرید و در اسپوک‌ها منتشر کنید. 

مثال: اگر در وبلاگتان مقاله‌ای با عنوان "۵ اشتباه رایج در رزومه‌نویسی" دارید: 

  • اینستاگرام: یک کارت گرافیکی با لیست اشتباهات. 
  • لینکدین: یک پست کوتاه با توضیح یکی از اشتباهات + لینک به مقاله. 
  • توییتر: یک نظرسنجی مثل "به نظر شما بزرگترین اشتباه در رزومه‌نویسی چیست؟". 

البته همیشه این کار لازم نیست. مثلاً می‌توانید یک وبلاگ داشته باشید که فقط یادداشت‌های طولانی شما در آن منتشر می‌شود ولی هاب اصلی شما نیست. هاب اصلی شما یک وبسایتی است که لینک آخرین یادداشت‌های شما در آن نمایش داده می‌شود. (در قدم سوم ذکر شده است)

 🔵 قدم ۳: همه چیز را به هاب اصلی لینک دهید 

هدف نهایی این است که مخاطبان به هاب شما بیایند و آنجا با شما تعامل داشته باشند. 

  • در بیوی اینستاگرام بنویسید: "مقالات بیشتر در لینک وبسایت من!". 
  • در توییتر از مخاطبان دعوت کنید: "برای مطالعه کامل این تحقیق، به وبلاگم سر بزنید". 
  • در ویدئوهای یوتیوب / آپارات بگویید: "جزئیات بیشتر در وبسایت من موجود است". 
  • در وبلاگ بگویی: "سایت اصلی من اینجاست"

 🔵 قدم ۴: تحلیل و بهینه‌سازی 

همیشه باید به فکر بهبود و بهینه‌سازی باشید که در کدام اسپوک‌ها باید فعالیت را کمتر کنید یا هاب اصلی را همیشه به روز نگه دارید و یا لینک‌دهی بین مطالب را مرتب چک کنید.

 نتیجه‌گیری:

برند شخصی شما یک امپراتوری دیجیتال است. هاب و اسپوک به شما کمک می‌کند امپراتوری دیجیتال خود را بسازید: 

- یک قلعه مرکزی (هاب) دارید که پایگاه قدرت شماست. به بیان دیگر پایتخت مملکت دیجیتال شما همین هاب است.

- قلمروهای اطراف (اسپوک‌ها) وجود دارند که مردم را به قلعه یا پایتخت شما هدایت می‌کنند. 

شروع کنید: 

1. همین امروز هاب اصلی خود را مشخص کنید. 

2. چند اسپوک انتخاب کنید و محتواهای مرتبط منتشر کنید. 

3. همه را به هاب اصلی وصل کنید و تحلیل کنید. 


لینک مطالب مفید مرتبط:

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
یادداشت‌های مسعود شکری