جنگ نوتیفیکیشن‌ها

جنگ نوتیفیکیشن‌ها

در دنیایی که به طور فزاینده‌ای آنلاین می‌شویم، "توجه ما" به کالای گران‌بهایی تبدیل شده است که پلتفرم‌ها، برنامه‌ها و دستگاه های مختلف به دنبال آن هستند. ظهور اقتصاد توجه، نبردی دائمی را برای تمرکز و انرژی ما به وجود آورده است که نوتیفیکیشن‌ها سربازان خط مقدم در این جنگ هستند. با حضور شبکه اجتماعی Threads یک نوتیفیکیشن جدید نیز به خیل این سربازان افزوده شده است.

هزینه نوتیفیکیشن‌ها:

نوتیفیکیشن‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و توجه فوری را می‌طلبند و ما را از وظایف خود منحرف می‌کنند. به محض اینکه صدای نوتیفیکیشن‌ می‌آید، به سمت گوشی می‌رویم (حتی در بعضی مواقع بدون اختیار این کار را می‌کنیم) تا ببینیم چه چیز جدیدی برایمان آمده است. پیامک است؟ یا ایمیل؟ اصلا شاید منتظر پیامک کسی هم نباشیم ولی تا به گوشی برسیم هزار فکر می‌کنیم که چه کسی به من پیام داده است؟ آیا کار مهمی داشته است؟ در حالی که می‌دانیم اگر کسی کار واجب داشته باشد،‌ پیامک یا ایمیل نمی‌زند و حتما تماس می‌گیرد.  
مطالعه ای که توسط RescueTime انجام شد نشان داد که هر فرد به طور متوسط روزانه 63.5 نوتیفیکیشن‌ دریافت می‌کند که منجر به اختلال قابل توجهی در بهره‌وری او می‌شود. این وقفه‌ها نه تنها زمان می‌برد، بلکه مانع از توانایی‌ما برای حفظ تمرکز و ورود به یک حالت کار عمیق می‌شود. 

اقتصاد توجه و پیامدهای آن:

اقتصاد توجه در جلب توجه و کسب درآمد از توجه ما رشد می‌کند. غول‌های فناوری و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی الگوریتم‌های پیچیده‌ای را توسعه داده‌اند که از آسیب‌پذیری‌های شناختی ما سوءاستفاده می‌کنند و نوتیفیکیشن‌ها را غیرقابل مقاومت می‌کنند. هر چه زمان بیشتری را صرف این پلتفرم‌ها کنیم، برای تبلیغ‌کنندگان ارزشمندتر می‌شویم. این پیگیریِ بی‌وقفه‌ی توجهِ ما، پیامدهای عمیقی بر سلامت روانی ما دارد، زیرا مطالعات استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند را با افزایش استرس، اضطراب و کاهش شادی مرتبط می‌دانند.

راهبردهایی برای مقاوت در جنگ نوتیفیکیشن‌ها:

  • حسابرسی نوتیفیکیشن‌ها:ارزیابی کاملی از نوتیفیکیشن‌ها که دریافت می‌کنید، انجام دهید. تعیین کنید کدامیک واقعا ضروری هستند و بقیه را غیرفعال یا محدود کنید. با کاهش تعداد نوتیفیکیشن‌ها، کنترل توجه خود را دوباره به دست می‌آورید.
  • زمان‌بندی اختصاصی نوتیفیکیشن‌ها: به جای اینکه اجازه دهید اعلان‌ها دائماً روزِ شما را مختل کنند، زمان‌های خاصی را برای بررسی و پاسخ به آنها تنظیم کنید. به این ترتیب، می‌توانید بدون تسلیم شدن در برابر حواس‌پرتی‌های مداوم، روی وظایف خود تمرکز کنید.
  • سفارشی‌سازی و اولویت‌بندی: از گزینه‌های سفارشی‌سازی موجود در دستگاه‌های خود بهره ببرید. نوتیفیکیشن‌های مخاطبین یا برنامه‌های مهم را در اولویت قرار دهید و در عین حال موارد کمتر مرتبط را بی‌صدا کنید یا آن‌ها را به حداقل برسانید. به این ترتیب می‌توانید وقفه‌های غیرضروری را فیلتر کنید.
  • ایجاد مرزهای دیجیتال: دوره‌های خاصی را برای کار متمرکز یا زمان شخصی تعیین کنید، که در طی آن به طور کلی از اعلان‌ها جدا می‌شوید. این مرزها را به دیگران منتقل کنید و از دوره‌های تمرکز عمیق بدون وقفه اطمینان حاصل کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید: پرورش ذهن آگاهی می تواند به مبارزه با فریب نوتیفیکیشن‌ها کمک کند. با حضور کامل در لحظه، می توانید ذهن خود را برای مقاومت در برابر انگیزه چک کردن دستگاه خود در هر بار دریافت نوتیفیکیشن‌ آموزش دهید.

تجربه خود از «نبرد با نوتیفیکیشن‌ها» را با ما به اشتراک بگذارید.

این متن با الهام از صوت مدیریت توجه محمدرضا شعبانعلی نوشته شده است.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

یادداشت‌های مسعود شکری
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
پیوندها
بایگانی